به گزارش روخان، مهندس علی (سعید) امینی دوست در یادداشتی به موضوع تاثیر نمای ساختمان در معماری شهرسازی و آسیبشناسی اجتماعی پرداخته است که در ادامه میخوانید.
معماری در گذشته به صورت استاد و شاگردی و سینه به سینه آموخته می شد و بناهای باشکوهی ساخته می شدند حتی دریغ ازآنکه به اسم استادان معماری اشاره می شد،امروزه بعداز گذشت عصرمعماری نئوکلاسیک وارد معماری نوین شهرسازی شده ایم، که می توان اشاره کرد به برجهای مرتفع ونوظهورکه برای افزایش جمعیت دراصول طراحی شهرسازی گنجانده شده است،که با فرهنگ غنی ایران زمین غریبه است.
در اصول طراحی شهرسازی نوین دیگر خبری ازآن بناهای باشکوه دیگر نیست که روزگاری در آن شور وشعف خاصی بوده است امروزه درساختمان های بلند مرتفع که از لحاظ فرهنگی وآسیب های اجتماعی کشور واستان گیلان راتحت شعاع خود قرار داده است.درمعماری نوین پلان های ساختمان به گونه ایی اکثرا طراحی می شودکه بافرهنگ غربی نزدیکتر میباشد.
سایه سنگین نمادهای غربی ورومی ساختمان برمعماری ایران-اسلام
نمای ساختمان بعنوان یک عنصر مهم فرهنگی وهویتی در زندگی شهروندی شناخته می شوندبه همین جهت معماری استفاده شده در ساختمان ها تاثیرمستقیمی برسایر اجزا وعناصر اطراف دارد.
در کنار مبحث زیبا شناسی ساختمان ها،مساله مهم دیگر وجودهویت ایران –اسلامی وبافت فرهنگی متجانس در بناهای ساخته شده است؛امری که امروزه به واسطه استفاده از سبک غربی-رومی وتقلید از شیوه ساختمان سازی غربی۱۷ میلادی در حال فراموشی است.
این در حالی ست که در گذشته به دلیل وجود ریشه های عمیق فرهنگی ومذهبی،نمای مساجد وتکیه ها یکی ازشاخص های هویتی دریک شهربه حساب می امد.
این روزها ساختمان تازه تاسیس به ویژه در منا طق برخوردار شهر دیگر قرابتی با هویت فرهنگی تاریخی ودینی شهروندان ندارند که همین امر سبب تغییر چهره شهرها شده است.نمای ساختمان ها در اثر فرهنگی شهر اثر گذار است.نمای رومی مورد جامعه پسنداست، ذائقه شهروندان بیشتر به سمت معماری پرزرق وبرق سوق پیداه کرده،همین امر سبب شده تاانبوه سازان هم ازطرح های رومی تا این اندازه استفاده کنند،بی توجهی به معماری اسلامی یکی ازدلایل گسترش سبک رومی است.
تنوع سبک معماری وسرعت ساخت وسازهاراعاملی برای توجه بیشتری به نمای ساختمان دانست که می توان تعادل،ارتفاع نما،عرض ساختمان،مهندسی سازبودن،عناصر الحاقی،نورپردازی ومبلمان شهری ازعواملی است که بایددرساخت نمای ساختمان بدان توجه کرد.
امروزه در کشورهای اروپایی نیز ازاین سبک معماری استفاده نمی کنند،لزوم استفاده متناسب اقلیم شناسی منطقه ایی اهمییت بسزایی دارد،نظیر دما،رطوبت،موقیعت تابش خورشید،وزش بادهای محلی و …باید در ساختمان سازی مورد توجه قرارداد.
هویت اجتماعی درفرآیند اجتماع شکل می گیردوساخته عناصر سازه واختراعات انسانی است.
با اینکه میتوانیم اشاره کنیم که سلیقه مردم در زمینه معماری به صورت ناگهانی تغییر نکرده است و نتیجه نوعی باستان گرایی است.
دراین خصوص ابزارهای تبلیغاتی نیز نقش مهمی در روی اوردن مردم به تجملات وپیروی از سبک خاص معماری منازل داشته اند.
گسترش فرهنگ اپارتمان نشینی سبب تغییر سبک زندگی ایرانی واکاهش روابط خانوادگی شد وبه طور قطع گسترش سبک معماری رومی وغربی نیز در تغییر هویت شهروندی ما بی تاثیر نیست.
هم اکنون بسیاری از شهرهای جهان هویت شهری وفرهنگی مختص به خود را دارند اما در شهرهای کلانشهرهای ایران شاهد نوع بی سامانی هستیم.
بی شک اگر نمای ساختمان ها بدون در نظر گرفتن مساِیل فرهنگی ،اقلیمی،تاریخی، جامعه شناسی ساخته می شود، که باعث بروز تناقض وایجاد یک هزار نماهای تفکیک شده در شهر ها میباشد،که هیچ کدام از نماها با دیگری تناسب ندارد، ازاین رولازم است تا مسئولان حوزه شهر سازی باآسیب شناسی این امر واستفاده ازکارشناسان امر مانع تجزیه هویت فرهنگ شهر شوند.
انتهای پیام/